RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh/Hari : 4
Januari 2013/ Rabu
Kelas : 6 Maju Masa
: 9.40 – 10.10pagi
M/Pelajaran : Matematik Bil.
Pelajar : 23 orang
Tajuk : Nombor Bulat
Subtopik : Menyatakan Nilai tempat
Objektif : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid
boleh:
·
Menamakan nilai
tempat
·
Memadankan nilai nilai tempat
·
Menyelesaikan masalah @ menjawab latihan
Pengetahuan Sedia Ada : Semua telah mengenal sekurang-kurang 6 digit nombor
Alat Bantu Mengajar : Buku teks,
komputer, LCD, lembaran kerja, kad gambar
Pendekatan/Strategi : Berpusatkan guru
Kaedah : Perbincangan,
Penyoalan
Nilai :
kerjasama, kerajinan,
KBKK :,
Memadankan dan membuat kaitan, membandingkan
Langkah/masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
|
Guru
|
Murid
|
||
Set Induksi
5 minit
|
Ø NOMBOR
(bilangan Penduduk)
|
Ø Menunjukkan bilangan penduduk
yang ditulis semalam.
Ø Mengasingkan nombor mengikut
nilai tempat dan nilai digit.
|
Ø Menyebut nombor yang ditunjuk
oleh guru.
Ø Menyebut secara spontan.
|
Perkembangan
5 minit
|
Langkah 1 :
Ø Menentukan nilai tempat
|
Ø Menunjukkan kad nilai tempat dan meny takannya
Ø Menyatakan cara menentukan nilai tempat .
|
Ø Menyebut nombor di whit board beramai-ramai.
Ø Menjawab soalan guru secara
individu
|
5 minit
|
Langkah 2
Ø Permainan nilai tempat
Ø Menentukan nilai tempat
|
Ø Menyebut nombor yang ditunjuk dan
menyatakan nilai tempat.
Ø
|
Ø Pelajar menunjukan jawapan dengan
menggunakan kad rumah nombor
Ø Menjawab soalan secara lisan
tentang nilai tempat.
|
10 minit
|
Langkah 3
Ø Latihan
|
Ø Mengedarkan lembaran kerja
Ø Latihan pantas.
Ø Latihan biasa
|
Ø Menjawab lembaran kerja.
|
Penutup
5 minit
|
Rumusan pembelajaran
|
Ø Mengumpul hasil kerja
Ø Menrumus kerja pelajar.
|
Ø Soalajawab secara lisan bagi
menentukan penguasaan pelajar
|
Refleksi
|
Ø 15 pelajar menguasai dengan
cemerlang
Ø 4 pelajar perlu pemulihan
|
No comments:
Post a Comment