SEKOLAH KEBANGSAAN FELDA LAWIN SELATAN
OGOS 2013 HINGGA KINI
SEJARAH SEKOLAH
1. En.Tajuddin
bin Mahmud 1987
- 1988
SEJARAH SEKOLAH
Sekolah Kebangsaan
Felda Lawin Selatan, Gerik terletak di kawasan penempatan Felda Lawin Selatan
kira-kira 4 Km dari simpang jalan besar
pekan Lawin. Sebahagian besar murid-murid
sekolah ini adalah terdiri daripada anak-anak peneroka Felda Lawin Selatan.
Hanya sebahagian kecil anak-anak dari kampung yang berhampiran bersekolah di
sini.
Pada peringkat awal
penubuhannya, sekolah ini menumpang di Sekolah Kebangsaan Kenering dari tahun
1987 hingga ke tahun 1988. Pada waktu itu terdapat seramai 8 orang guru dan
kira-kira 180 orang murid. Mereka bersekolah pada sesi petang. En. Tajuddin b.
Mahmud merupakan Guru Besar yang pertama.
Pada 3hb Januari 1989
sekolah ini telah berpindah ke kawasan penempatan Felda Lawin Selatan sendiri.
Sekolah pada waktu itu menggunakan 2 buah bangunan kayu yang dipinjamkan oleh
pihak pengurusan Felda. Pertambahan murid menyebabkan pihak sekolah dan PIBG
telah bergotong-royong membina sebuah lagi bangunan kayu sebagai tambahan
kepada bangunan yang sedia ada. Kementerian Pelajaran pula telah membina sebuah
lagi bangunan separa batu. Ini menjadikan sekolah ini mempunyai 4 buah
blok bangunan.
Sekolah ini menumpang
di bangunan Felda selama 5 tahun (1989-1994).
Pada 1 hb Disember 1995 sekolah ini berpindah ke bangunan baru di
kawasan yang sama. Ianya terdiri dari 3 blok dua tingkat dan sebuah kantin
dengan dinaikkan taraf ke sekolah gred A luar bandar. Dengan adanya bangunan
baru ini, maka sebuah blok separa batu di atas telah diubah-suai menjadi dewan.
Pada tahun 2001 sebuah
lagi bangunan lama sekolah diruntuhkan untuk dibina sebuah makmal komputer
dibawah program ICT Kementerian Pelajaran dan mula digunakan pada tahun 2002.
Sementara itu pula tahun 2003 sebuah kelas di bangunan baru blok utama telah dinaiktaraf menjadi kelas
prasekolah. Hinggalah ke saat ini keperluan asas mencukupi bagi murid-murid
menerima pembelajaran dengan sempurna.
GURU-GURU BESAR YANG TELAH BERKHIDMA
Nama Guru Besar Tempoh Perkhidmatan
1. En.Tajuddin
bin Mahmud 1987
- 1988
2. En.
Kamaruddin b. Saidin 1989
– 1992
3. En.
Mukhtar b. Ismail 1992
– 1997
4. En.
Zainal Abidin b. Md. Basri 1997 – 1998
5. En.
Musa b. Alang Mohd Rashid 1998
– 1998
6. En.
Abd. Aziz b. Saaod 1999
– 2001
7. Mohd Jamaai b. Ahmad 2001
– 2003
8. Pn. Badariah bt. Hj. Mat Dom 2003 – 2003
8. Pn. Badariah bt. Hj. Mat Dom 2003 – 2003
9. En.
Mohd Anuar b. Che Soh 2003
– 2006
10. YM
Raja Azizur Rahman b. Raja Omar 2006
– 2007
11. Tn.
Hj. Osman b. Mat Desa 2007 –
2009
12 En
Mohamad Wazer bin Abdul Ghani 2009 -
2011
13 Pn
. Norlia bt Ramli 2011 - 2012
14 Zulazhar
bin Ramli 2012 - 201
15 Khairiah bt Abdul Kadir 2013 - sekarang
15 Khairiah bt Abdul Kadir 2013 - sekarang
LIRIK LAGU LAGU SEKOLAH
Di sudut desa yang permai
Berdiri megah bagai pahlawan
Sekolah Kebangsaan Felda Lawin Selatan
Kebanggaan kami anak desa
Di sini tempat kami semua
Menimba ilmu penuh di dada
Tunaikan amanat pesanan ayah bonda
Menjadi insan yang berguna
(Chorus)
Menempuh cabaran jayakan wawasan
Wawasan yang suci
Pendidikan bestari teknologi terkini
Teras pendidikan kami
Bersama cita yang digenggam
Berbekal semangat yang menyala
Kepada Allah kami mohonkan doa
Sekolah kami maju jaya
DASAR
SEKOLAH
1. Melaksanakan
Dasar Pendidikan Kebangsaan dengan licin dan memuaskan
2. Berusaha
menggemblengkan tenaga yang ada mencapai objektif sekolah
3. Segala
masalah sekolah adalah masalah bersama
4. Satu
pasukan dan satu keluarga
5. Hubungan
rapat dengan agensi kerajaan dan swasta
6. Hubungan
perkhidmatan
yang erat dengan PPD, JPN, KPM
7. Melaksanakan
Dasar Pendidikan Kebangsaan dengan licin dan memuaskan
8. Berusaha
menggemblengkan tenaga yang ada mencapai objektif sekolah
9. Segala
masalah sekolah adalah masalah bersama
10. Menjalankan
tugas dengan cekap, sempurna dan memahami tugas dan tanggungjawab orang lain
11. Mengamalkan
kerja secara sistematik dan terancang
12. Melaksanakan
pengurusan yang terancang, cekap serta produktif untuk memberi pulangan
yang optimum
VISI
"Pendidikan Berkualiti
Insan Terdidik
Negara Sejahtera"
MISI
"Melestarikan Sistem Pendidikan
Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi
PIAGAM SEKOLAH
Kami
warga SK Felda Lawin Selatan , dengan penuh tekad dan iltizam, berikrar dan
berjajni akan menumpukan seluruh tenaga kami untuk:
·
GURU / PELAJAR
1. Memastikan
sukatan pelajaran dihabiskan tiga bulan sebelum peperiksaan
2. Memeriksa buku
latihan murid selewat-lewatnya tiga hari selepas dikumpulkan.
3. Memastikan
markah ujian dan peperiksaan diserahkan
kepada murid dalam tempoh tiga minggu selepas tarihk akhir peperiksaan.
·
STAF/ KAKITANGAN
1. Memaklumkan
kepada guru-guru segala edaran daripada skateholder berkaitan dengan perjawatan
dan latihan dibuat selewat-lewatnya tiga hari daripada tarikh surat diterima.
2. Mengadakan sesi perkembangan staf minima 4 kali setahun.
3. Semua
tuntutan kewangan diproses dalam
masa seminggu selepas borang
tuntutan dihantar.
·
IBU BAPA/PENJAGA
1. Segala aduan dan
rayuan akan diambil tindakan dalam masa tujuh hari
2. Borang permohonan
pertukaran sekolah diproses dalam masa 30 minit sebelum dihantar kepada pihak
yang berkenaan.
3. Memastikan ibu
bapa mendapat maklumat terkini tentang pencapaian pendidikan anak mereka sebelum cuti.
MOTO SEKOLAH
BERILMU BERAMAL
FALSAFAH
PENDIDIKAN NEGARA
PENDIDIKAN
DI MALAYSIA ADALAH SUATU
USAHA
BERTERUSAN KEARAH LEBIH
MEMPERKEMBANGKAN
POTENSI INDIVIDU
SECARA
MENYELURUH DAN BERSEPADU
UNTUK
MELAHIRKAN INSAN YANG
SEIMBANG
DAN HARMONIS DARI SEGI
INTELEK,
ROHANI, EMOSI DAN
JASMANI
BERDASARKAN KEPERCAYAAN
DAN
KEPATUHAN KEPADA TUHAN.
USAHA
INI ADALAH UNTUK
MELAHIRKAN
WARGANEGARA MALAYSIA
YANG
BERILMU PENGETAHUAN,
BERKETRAMPILAN,
BERAKHLAK MULIA,
BERTANGGUNGJAWAB
DAN BERKEUPAYAAN
MENCAPAI
KESEJAHTERAAN DIRI SERTA
MEMBERIKAN
SUMBANGAN TERHADAP
KEHARMONIAN
DAN KEMAKMURAN KELUARGA
MASYARAKAT
DAN NEGARA
ASPIRASI
DAN KEHENDAK NEGARA
- FALSAFAH PENDIDIKAN NEGARA
- WAWASAN 2020 / RUKUN NEGARA
- E-KNOWLEDGE / ICT / SMART SCHOOL /
·
TEACHING
AIDS
- PPSMI
- NKRA
- STRATEGI 60:40
·
SAINS
/ SASTERA
AGENDA
UTAMA
KEMENTERIAN
PELAJARAN MALAYSIA
·
MEMBANGUNKAN
SISTEM
PENDIDIKAN
BERTARAF DUNIA
·
MEMPERKASAKAN
SEKOLAH KEBANGSAAN
·
MERAPATKAN
JURANG PENDIDIKAN
UNTUK
CEMERLANG
·
MEMERTABATKAN
PROFESION
PERGURUAN
·
MENINGKATKAN
PENGURUSAN
PENDIDIKAN
AGAR CEKAP DAN
BERKESAN
·
MEMERTABATKAN
BAHASA MELAYU
MEMPERKASAKAN
BAHASA INGGERIS
SEMBILAN
CABARAN WAWASAN 2020
1.
Mewujudkan
Negara Malaysia
bersatu yang mempunyai matlamat dikongsi bersama.
2.
Mewujudkan
masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram dan maju dengan keyakinan terhadap diri
sendiri, bangga dengan apa yang ada dan dicapai serta gagah menghadapi pelbagai
masalah.
3.
Mewujudkan
dan membangunkan masyarakat demokratik yang matang, mengamalkan satu bentuk
persefahaman matang, demokrasi Malaysia
berasaskan masyarakat yang boleh menjadi contoh kepada banyak Negara membangun.
4.
Mewujudkan
satu masyarakat yang sepenuhnya bermoral dan beretika.
5.
Mewujudkan
Masyarakat liberal dan bertolak ansur, rakyat pelbagai kaum bebas mengamalkan
idea, kebudayaan dan kepercayaan agama
masing-masing dan pada masa yang sama, meletakkan kesetiaan mereka
kepada satu Negara.
6.
Mewujudkan
masyarakat saintifik dan progresif, mempunyai daya perubahan tinggi dan
memandang ke depan yang bukan sahaja pengguna teknologi tinggi tetapi juga
menyumbangkan kepada tamadun tinggi tetapi juga menyumbangkan kepada tamadun
saintifik dan teknologi masa depan.
7.
Mewujudkan
masyarakat penyayang dan budaya menyayangi iaitu system social yang
mengutamakan kepentingan masyarakat, kebajikan insane tidak akan berkisar
kepada Negara atau orang perseorangan tetapi sekeliling system keluarga yang kukuh.
8.
Memastikan
masyarakat yang adil dalam bidang ekonomi.
9.
Mewujudkan
masyarakat makmur yang mempunyai ekonomi bersaing, dinamik, giat dan kental.
BUDAYA
KERJA SEKOLAH
1.
Memahami
dan menghayati:
1.1
Falsafah
Pendidikan Negara
1.2
Falsafah,
Matlamat dan Objektif Sekolah
2.
Memelihara
dan mempertingkatkan imej sekolah,
Jabatan dan Kementerian Pelajaran
setiap masa.
3.
Mementingkan
mutu dan kesan pendidikan
4.
Menentukan
objektif setiap tugas
5.
Mengmalkan
kerja secara bermesyuarat dan berpasukan
6.
Sentiasa
bekerja dengan bersih, cekap dan amanah
7.
Mengamalkan
sikap jujur, ikhlas, amanah dan adil
8.
Mengamalkan
perkhidmatan penyayang.
9.
Kepimpinan
melalui teladan
10.
Sentiasa
pemimpin dan menilai diri sendiri
11.
Berusaha
mempertingkatkan ilmu dan kemahiran
12.
Kerja
itu satu ibadah.
CIRI-CIRI
GURU BERKESAN
·
Bersikap
professional
·
Mempamerkan
cirri-ciri kekuatan teori
·
Kaya
ilmu
·
Bertindak
di atas landasan etika dan tatasusila kerja
·
Bermoral
teguh
·
Sentiasa
berusaha meningkatkan kualiti hasil pengajaran
·
Prihatin
dengan kehendak murid dan ibu bapa
·
Berkebolehan
menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid
·
Melengkapkan
diri dengan kemahiran yang sejajar dengan tuntutan
Semasa
·
Menampilkan
watak terpuji, berimej, berperibadi mulia, berwawasan sebagai pendidik unggul
pada setiap masa
·
Memastikan
situasi “Guru mengajar murid belajar” wujud di dalam kelas.
·
Berupaya
melahirkan “persekolahan berwatak” supaya pelajar mempunyai kekuatan ilmu,
berpesonaliti sihat dan serba boleh
·
Berupaya
membina minda pelajar yang cemerlang akademik
·
Berupaya
membentuk perwatakan murid dengan pelbagai keteguhan nilai diri (bermoral,
berakhlak mulia, berketerampilan, pandai menyesuaikan diri dengan situasi
tertentu)
·
Taat
dan setia terhadap perkhidmatannya mempertahankan martabat profesionnya.
·
Menunjukkan
kesetiaan kepada kerajaan, bebas pendirian, tidak berbelah bagi
·
Profesional
dan menumpukan perhatian kepada P&P di sekolah.
(SEBAGAIMANA DISENARAIKAN
OLEH
DATO’
ABDUL SHUKOR ABDULLAH,
BEKAS KETUA PENGARAH PENDIDIKAN MALAYSIA)
CIRI-CIRI
PENGAJARAN BERKESAN
·
OBJEKTIF
JELAS DAN DAPAT DICAPAI
·
PENGUASAAN
ISI PELAJARAN
·
ADA ORGANISASI PELAJARAN
·
KAEDAH
DAN PENDEKATAN PENGAJARAN
·
PENGLIBATAN
AKTIF PELAJAR
·
PENGGUNAAN
MASA BERKESAN
·
MENGEMBANGKAN
KEMAHIRAN BERFIKIR
·
ADA INOVASI DAN KREATIVITI
·
PENGGUNAAN
BAHAN P&P
·
PENILAIAN
DAN PENTAFSIRAN MERANGSANG PEMBELAJARAN
·
AKTIVITI
PEMBELAJARAN MENCABAR PELAJAR
·
MENARIK
DAN MEMBINA MINAT PELAJAR
·
MEMBINA
RASA KEJAYAAN
ADAB
BERSAMA GURU
·
MEMBERI
SALAM DAN SENTIASA HORMAT KEPADA GURU
·
DUDUK
DENGAN SOPAN DAN SENTIASA DALAM KEADAAN TENANG
·
TIDAK
MEMBUAT BISING WAKTU KEHADIRANNYA ATAU WAKTU KETIADAANNYA.
·
JIKA
INGIN BERTANYA MINTALAH IZIN TERLEBIH DAHULU.
·
APABILA
HENDAK KELUAR DARI MAJLIS ILMUNYA MINTALAH IZIN TERLEBIH DAHULU DARIPADANYA.
·
CARI
MASA YANG SESUAI UNTUK BERTANYA.
·
SENTIASA
MENAMPAKKAN SIKAP MENERIMA PENDAPAT GURU
·
ELAKKAN
DARIPADA BERHUJAH. JIKA PENGHUJAHAN
DIPERLUKAN, LAKUKANLAH DENGAN CARA LEMAH LEMBUT
·
HINDARI
DARIPADA MENYINGGUNG PERASAAN GURU.
·
SENTIASA
BERBAIK SANGKA TERHADAP GURU.
PERINTAH
AM BAB G
WAKTU BEKERJA
Perintah Am 5. Mematuhi waktu bekerja
Semua pegawai, termasuk Ketua-ketua
Jabatan sendiri, hendaklah mematuhi waktu-waktu bekerja dan hadir di
pejabat-pejabat dalam masa yang ditetapkan.
Seorang pegawai yang hendak meninggalkan pejabatnya di waktu bekerja
hendaklah terlebih dahulu mendapatkan kebenaran daripada pegawai yang
menjaganya sebelum berbuat demikian.
Perintah Am 9. Rehat Makan
Waktu rehat untuk makan akan diberi
sebanyak satu jam semasa dalam waktu bekerja 8 jam. Waktu ini boleh juga ditambah kalau perlu
atau difikirkan lebih munasabah selama 15 minit lagi dengan syarat masa bekerja
juga ditambah sebanyak 15 minit lagi.
Perintah
Am 17. Ketua Jabatan boleh menghendaki
pegawai berkhidmat di luar masa biasa.
Walau
apa pun perbekalan-perbekalan lain dalam bib ini, termasuk Perintah-perintah Am
3 dan 10, seorang Ketua Jabatan atau Pejabat boleh menghendaki mana-mana
pegawainya bertugas diluar masa yang ditetapkan apabila pada pandangannya ini
adalah untuk kepentingan awam atau kepentingan perkhidmatan. Ini termasuklah kehadiran dan pejabat lebih
awal atau tinggal di pejabat lebih lewat daripada masa-masa yang ditetapkan,
atau hadir di pejabat pada hari-hari minggu atau kelepasan am.
PANDUAN AM UNTUK STAF SEKOLAH
1. ARAHAN AM
1.1
Selaku
pegawai kerajaan, guru adalah tertakluk kepada segala arahan yang terdapat
dalam Perintah Am Kerajaan. Oleh yang
demikian, semua guru dikehendaki
membaca, memahami dan juga mematuhi Perintah Am tersebut.
1.2
Guru
dan staf sokongan sekolah dinasihatkan supaua membaca, memahami dan boleh
mentafsirkan dengna tepat akan kandungan Perintah Am dan Arahan Perkhidmatan
lain.
1.3
Guru
hendaklah menghayati tatasusila profesion keguruan dan menjunjungnya sebagai
satu professional dan bukan sebagai satu pekerjaan atau mata pencarian
semata-mata.
1.4
Semua
guru dan staf sokongan hendaklah mengamalkan dan menghayati prinsip-prinsip
Perkhidmatan Cemerlang
1.5
Guru
hendaklah mengamalkan dan menghayati Falsafah dan Matlamat Pendidikan Negara
1.6
Meletakkan
kepentingan murid dan sekolah lebih daripada kepentingan diri dan dalam
menjalankan tugas.
1.7
Bertanggungjawab
menjaga dan menjamin keselamatan murid ketika berada di sekolah dan menjaga
harta benda sekolah.
1.8
Sentiasa
mengamalakan kepimpinan yang berkesan dan dinamik serta cekap menjalankan
tugas.
2. KEDATANGAN
2.1
Jadual
waktu belajar mestilah dipatuhi seperti ditetapkan oleh pihak sekolah.
2.2
Guru
hendaklah berada di dalam kawasan sekolah 5 minit sebelum waktu belajar dan
menandatangani Buku Kehadiran semasa sampai dan sewaktu balik sekolah.
2.1
Guru
yang tidak dapat hadir atau terpaksa dating lewat hendaklah memberi kenyataan
dan sebab-sebab yang wajar. Guru
mestilah memberitahu pihak sekolah secepat mungkin suapaya jadual waktu ganti
dapat disediakan.
2.2
Semua
urusan peribadi guru hendaklah dibuat diluar waktu sekolah kecuali dalam
keadaan kecemasan
3. CUTI TANPA GAJI
3.1 Mengikut Perintah Am Bab C, Cuti Tanpa Gaji boleh dipohon atas
sebab-sebab persendirian yang mustahank.
3.2 Cuti Tanpa Gaji daripada kakitangan bukan guru hanya boleh
diberi selepas habis semua cuti rehatnya.
3.3 Kelayakan Cuti Tanpa Gaji ialah 30 hari bagi tiap-tiap genap
tahun perkhidmatan tetapi tidak melebihi 180 hari.
3.4 Cuti tanpa gaji untuk tujuan keluar negeri hanya boleh diambil
sekali dalam masa 4 tahun.
3.5 Kelulusan Cuti Tanpa Gaji yang tidak melebihi 14 hari setahun
adalah diluluskan oleh Pengarah Pelajaran Negeri. Cuti yang melebihi 15 hari diluluskan oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia. Borang
permohonan hendaklah dihantar ke Jabatan Pelajaran Negeri 10 minggu sebelum
tarikh mula bercuti.
4. CUTI KELUAR NEGERI
4.1 Semua guru yang hendak bercuti ke luar negeri mesti mendapat
kelulusan dari Jabatan. Sila isikan
borang permohonan yang ada di pejabat selewat-lewatnya 4 minggu sebelum tarikh
bercuti.
5. PAKAIAN
1.1
Guru
hendaklah berpakaian kemas, sesuai dengan profesion keguruan dan masyarakat
timur.
1.2
Pakaian
berbentuk seluar dan baju tanpa lengan tidak dibenarkan bagi guru perempuan
1.3
Guru
lelaki dikehendaki mempunyai potongan dan panjang rambut yang sesuai.
1.4
Guru
yang mengajar Pendidikan Jasmani dikehendaki memakai pakaian yang sesuai:-
5.4.1 Guru perempuan – seluar trek/panjang yang sesuai, kemeja-T, kemeja
sukan, baju trek, kasut sukan atau getah tanpa tumit.
5.4.2 Guru Lelaki – seluar pendek, seluar trek atau seluar panjang yang
sesuai. Kemeja-T, kemeja sukan, baju
trek atau jersi. Kasut sukan atau kasut
getah tanpa tumit.
6. PERHUBUNGAN SESAMA GURU
6.1
Guru
sewajarnya memupuk hubungan peribadi dan professional yang baik dan sihat
sesame guru dan sentiasa dapat mengawal tutur kata mereka. Juga diharapkan akan dapat mewujudkan
perasaan kekitaan.
6.2
Guru
tidak dibenarkan mempengaruhi atau memaksa
pandangan/fahaman/pendapat/kepercayaan kepada guru ataupun murid atau staf
sokongan sekolah yang lain.
6.3
Perhubungan
yang berbentuk kumpulan yang berdasarkan kaum, status social, social ekonomi,
kelulusan dan sebagainya adalah tidak dibenarkan sama sekali wujud dalam
sekolah.
7. BILIK GURU
7.1
Kebersihan
dan keselamatan bilik guru adalah menjadi tanggungjawab semua guru. Ini termasuk keselamatan harta benda di dalam
bilik guru.
7.2
Guru
hendaklah berada di bilik guru semasa tidak mengajar di kelas. Masa ini hendaklah dianggap sebagai
“non-teaching period” dan bukannya “free perion”. Oleh itu guru hendaklah menggunakan masa
tersebut di bilik guru untuk perkara-perkara berkaitan dengan pengajaran dan
pembelajaran sahaja.
7.3
Guru
tidak digalakkan membenarkan murid berada di bilik guru.
7.4
Guru
yang berada di bilik guru hendaklah sama-sama bertanggungjawab memastikan
suasana yang sesuai dan tidak mengganggu ketenteraman mana-mana pihak.
8. PERJAWATAN DAN PENGAJARAN
8.1
Jikalau
guru menghadapi sebarang masalah dalam bidang perjawatan, mereka boleh
berurusan dengan Pembantu Tadbir atau Guru
Besar.
8.2
Guru
yang menghadapi masalah di bidang pengajaran bolehlah berurusan dengan Ketua
Panitia, Guru Kanan Pentadbiran atau Guru Besar.
9. TUGAS
9.1
Guru
akan diberi tugas-tugas berbentuk kurikulum, kokurikulum, pentadbiran dan tugas
khas. Mereka mesti melaksanakan
tugas-tugas tersebut dengan dedikasi, cekap dan bertanggungjawab.
9.2
Apabila
diarahkan untuk melaksanakan sesuatu tugas/ arahan misalnya, menghadiri
mesyuarat, pergi ke Pejabat Pelajaran atau sekolah lain, guru hendaklah
mengambil tindakan sendiri. Guru yang
ditugaskan tidak boleh mengarahkan guru lain melaksanakannya tanpa kebenaran
Guru Besar.
10. BUKU REKOD MENGAJAR
10.1
Setiap
guru akan diberi sebuah Buku Rekod Mengajar dan bertanggungjawab terhadap
keselamatan buku tersebut. Semua butiran
hendaklah disempurnakan dengan teliti, kemas dan lengkap. Buku ini hendaklah diserahkan ke pejabat pada
hari Jumaat untuk disemak dan ditandatangani oleh Guru Besar/Guru Kanan.
10.2
Jika
seseorang guru itu bercuti, buku tersebut hendaklah diserahkan kepada Guru
Kanan.
10.3
Buku
Rekod Mengajar hendaklah diserahkan ke pejabat pada hari terakhir tahun
persekolahan.
11. JADUAL WAKTU
11.1
Guru
Kelas hendaklah menyediakan satu salinan jadual waktu untuk dipamerkan di dalam
kelas sendiri.
11.2
Guru
tidak dibenarkan mengubah jadual waktu yang telah ditetapkan tanpa kebenaran.
12. JADUAL KEDATANGAN MURID
12.1
Setiap
Guru Kelas akan diberi sebuah Buku Kedatangan Murid. Guru bertanggungjawab memasukkan
maklumat-maklumat yang diperlukan dan hendaklah memahami dan mematuhi
kehendak-kehendak mengenainya yang terceetak di bahagian dalam kulit hadapan.
12.2
Jadual
kedatangan murid hendaklah ditulis dengan teratur, kemas dan ditanda setiap
hari oleh guru kelas pada waktu pertama.
Sekiranya guru kelas tidak hadir, penyelaras kelas bertanggungjawab
menandanya.
12.3
Buku
ini hendaklah sentiasa berada di pejabat.
12.4
Murid
yang tidak hadidr selama 3 hari berturut-turut atau berselang-seli dalam
seminggu, ibu bapa/penjaga hendaklah dihubungi secara bertulis.
12.1
Analisis
mesti dibuat pada setiap akhir bulan dan akan disemak oleh guru yang
bertanggungjawab.
12.2
Guru
tidak dibenarkan membawa balik Buku Kedatangan Murid.
13. KESELAMATAN HARTA BENDA
13.1
Semua
guru dikehendaki memberi kerjasama sepenuhnya dalam menjaga keselamatan harta
benda sekolah. Murid yang merosakkan
harta benda sekolah sama ada dengan sengaja atau tidak sengaja hendaklah dibawa
ke pengetahuan pihak sekolah.
13.2
Ketua
Panitia/Guru Kanan hendaklah memastikan ada peraturan-peraturan mengenai penggunaan alat-alat atau bilik-bilik
tertentu seperti makmal, bengkel dan lain-lain.
14. KEBERSIHAN
14.1
Setiap
guru bertanggungjawab menjaga kebersihan sekolah. Jadual giliran bertugas hendaklah
disediakan. Alatan membersihkan kelas
hendaklah digunakan dengan rapid an disimpan dengan selamat.
14.2
Guru
Kanan/Ketua Panitia dan guru lain yang mempunyai bilik k has/tempat khas
(bengkel, makmal dan lain-lain) bertanggungjawab untuk menjaga bilik tersebut.
14.3
Kebersihan
kawasan sekolah adalah tanggungjawab semua guru, staf sokongan dan murid.
15. SURAT-MENYURAT
15.1
Semua
surat rasmi hendaklah dikirimkan melalui Guru Besar untuk disampaikan kepada
pihak berkenaan.
16. SURAT YANG DITERIMA
16.1
Ada surat yang diterima oleh sekolah terpaksa
diedar kepada guru untuk diambil tindakan.
Guru berkenaan hendaklah mengambil tindakan segera terhadap surat-surat
tersebut.
16.2
Jika
surat itu dituju kepada guru dengan dinyatakan melalui dan salinan kepada Guru
Besar, surat
itu boleh disimpannya sendiri setelah mengambil tindakan.
16.3
Jika
surat itu
ditujukan kepada Guru Besar dan Guru Besar mengedarkannya untuk tindakan guru
yang berkenaan, maka guru itu hendaklah:
16.3.1
Mengambil
fail yang berkenaan di pejabat jika fail
itu tidak ada dalam simpanannya.
16.3.2
Mengambil
tindakan yang diperlukan.
16.3.3
Memulangkan
semula fail itu ke pejabat.
17. PELAWAT
17.1
Semua
pelawat DIMESTIKAN berjumpa dengan Guru Besar/Guru Kanan terlebih dahulu. Guru tidak dibenarkan berbincang dengan wakil-wakil
firma atau penjual-penjual kecuali dengan kebenaran Guru Besar.
18. MEMBELI BARANG
18.1
Guru
yang hendak membeli barang mesti memohon kebenaran dengan menggunakan borang
Nota Minta yang boleh diperolehi di pejabat.
18.2
Borang
itu mesti mendapat pengesahan daripada Ketua Penitia/Guru Kanan sebelum
diluluskan oleh Guru Besar.
18.3
Semua
pesanan yang melebihi RM100.00 mesti dibuat melalui Borang Pesanan Tempatan.
18.4
Segala
Invois mesti ditandatangani oleh guru yang menerima dan direkodkan dalam buku
stok dengan kemas.
19. PENGGUNAAN ALAT-ALAT
19.1 Penggunaan alat-alat hendaklah betul serta
mengikut peraturan.
19.2 Mesti mendapat kebenaran daripada Ketua-ketua bahagian atau
penjaga stok.
19.3 Bertanggungjawab menggunakan alat-alat dengan baik dan
memulangkan kembali dengan segara serta berkeadaan baik.
19.4 Jika rosak, hendaklah dilaporkan dengan
serta-merta.
20. ARAHAN DAN PEKELILING
20.1 Setiap arahan dan surat pekeliling yang dikeluarkan oleh Guru
Besar hendaklah dibaca dengan teliti dan dipatuhi serta ditandatangani selepas
membacanya.
20.2 Sekiranya arahan dan surat pekeliling itu diberi terus, guru
hendaklah menyimpannya dalam fail khas.
20.3 Sekiranya surat pekeliling itu dari Kementerian, Jabatan
Pelajaran Negeri atau PPD, guru hendaklah mengembalikan dengan segera ke
pejabat sekolah setelah tindakan diambil.
21. KUNCI
21.1 Semua kunci mesti disimpan di pejabat.
22. ACARA ATAU MAJLIS SEKOLAH
22.1 Semua guru dikehendaki hadir dalam semua majlis atau acara rasmi
sekolah.
Senarai tugas/fail meja
1 Guru
Data
Waktu Bertugas : Mengikut waktu persekolahan (bagi
sekolah dua sesi waktu bertugas boleh disesuaikan merangkumi kedua-dua sesi )
1.
Menjalankan
tugas-tugas berkaitan dengan kurikulum dan kokurikulum seperti yang ditetapkan
oleh Guru Besar/Pengetua (PGB).
2.
Merancang
pengurusan data dan maklumat pendidikan peringkat sekolah yang diarahkan oleh
Bahagian-Bahagian di KPM, Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah
(Gabungan) dan sekolah dan lain-lain agensi kerajaan.
a)
Bertanggungjawab
bagi pengurusan data di bawah sistem aplikasi seperti EMIS iaitu melaksanakan
pengumpulan, pemprosesan, penyimpanan, pengeluaran, pelaporan, pembekalan dan
penyebaran data dan maklumat pendidikan sekolah mengikut kaedah dan jadual yang
ditetapkan yang berkaitan dengan:
i. Guru seperti biodata, opsyen dan
pengalaman mengajar;
ii. Pelajar seperti enrolmen, biasiswa
dan bantuan lain;
iii. Staf bukan guru;
iv. Profil sekolah termasuk fizikal
dan maklumat am sekolah;
v. Pendaftaran PTK;
vi. Lain-lain yang ditetapkan dari semasa
ke semasa
b)
Membantu guru
dan staf sokongan dalam
penyelarasan data dan maklumat pendidikan seperti HRMIS, Sistem Maklumat Murid
(SMM), Sistem Salah Laku Disiplin Murid (SSDM), KWAMP, peperiksaan, asrama,
kokurikulum, Buku Teks dll.
c)
Membantu dalam
penyelenggaraan dan rangkaian komputer; namun bagi sekolah Bestari tanggungjawab
teknikal dibuat oleh Penyelaras IT
d)
Membantu
pihak pengurusan sekolah mengemas kini data dan maklumat peringkat
sekolah bagi Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010
1.
. Memberi
khidmat nasihat kepada guru berkenaan pengurusan data dan maklumat peringkat sekolah.
2.
Menjadi Setiausaha Jawatankuasa
Maklumat dan Pengkomputeran Sekolah (JMPS)
3.
Melaksanakan
tugas-tugas lain berkaitan pengurusan data yang diarahkan dari semasa ke semasa
2 Guru
Media
Waktu
Bertugas : Mengikut waktu persekolahan.
Bagi Sekolah dua sesi, waktu bertugas boleh disesuaikan merangkumi kedua-dua
sesi.
1. Merancang dan mengajar Matapelajaran
antara 6 hingga 8 waktu seminggu.
2. Merancang
dan melaksanakan dasar dan program tahunan Pusat Sumber Sekolah
bersama- sama pengetua, kakitangan Pusat Sumber Sekolah , guru dan pelajar
sekolah.
3.
Merancangan dan mengurus belanjawan tahunan Pusat Sumber Sekolah bersama
AJK Kurikulum sekolah.
4. Merancang
pemerolehan dan pembinaan koleksi yang komprehensif dan kemas kini.
5 .
Merancang dan melaksanakan Program Kemahiran Makumat dan perkhidmatan
Pusat Sumber Sekolah yang dapat menyokong pelaksanaan pengajaran dan
pembelajaran.
6 .
Merancang dan mengurus program pembacaan (Program NILAM) dan pembudayaan
ilmu.
7. Merancang,
melaksana dan menyelaras program pembangunan staf dan program latihan dalaman berhubung dengan Pusat Sumber Sekolah.
8. Merancang dan mengurus program promosi
Pusat Sumber Sekolah.
9. Bekerjasama
dengan guru-guru dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berasaskan sumber.
10. Berhubung
dan bekerjasama dengan Pusat Sumber Pendidikan Negeri, PKG / Perpustakaan Awam untuk meningkatkan perkhidmatan dan program Pusat Sumber Sekolah.
11. Menyelia dan mengurus bahan-bahan Pusat
Sumber Sekolah.
12. Menyedia
dan mengedar minit mesyuarat AJK Induk / Kerja Pusat Sumber Sekolah.
13. Memantau
dan mengawal selia pelaksanaan program Pusat Sumber Sekolah.
14. Melaksanakan
tugas semakan stok dan inventori pertalatan Pusat Sumber Sekolah.
15. Mempromosi
dan menjadi ahli Persatuan Perpustakaan / Pusat Sumber Sekolah Negeri.
16. Menjalankan
penyelidikan / kajian tindakan berhubung dengan perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah.
17. Menyediakan
laporan serta analisis pelaksanaan pembangunan pengurusan program dan aktiviti serta kewangan Pusat Sumber Sekolah.
18. Menghantar
data dan laporan pelaksanaan program Pusat Sumber Sekolah khasnya laporan Pusat Sumber Sekolah dan NILAM kepada BTP melalui PKG dan PSPN pada bulan
Oktober setiap tahun.
19 .
Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengurusan sekolah
dari semasa ke semasa
2
Guru Pemulihan
1. Merancang dan
melaksanakan Program Pemulihan Khas mengikut prosedur yang telah ditetapkan.
2. Membantu guru-guru matapelajaran dalam
mengenal pasti murid-murid yang memerlukan pengajaran pemulihan
.
3. Berjumpa dan berbincang dengan
guru matapelajaran, guru bimbingan, ibu bapa, doktor, pegawai kebajikan dan
pihak-pihak lain untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang tingkah laku,
tabiat, kesihatan dan lain-lain keterangan mengenai latar belakang murid.
4. Bertindak sebagai setiausaha
Jawatankuasa Program Pemulihan Khas serta menjadi ahli Jawatankuasa Kurikulum
Sekolah.
5. Mengadakan latihan perkembangan staf di
peringkat sekolah atau daerah.
6. Tugas-tugas
yang berkaitan dengan kebajikan murid-murid.
4 Guru ICT
1 Membantu
Penyelaras PSS dalam pengelolaan, pentadbiran dan penggunaan PSS
2. Melaksanakan
aktiviti-aktiviti yang dirancang oleh J/Kuasa Induk
3. Memastikan
alat-alat ICT termasuk perisian sentiasa dalam keadaan baik
4. Melaporkan
kepada penasihat Unit ICT jika berlaku sebarang kerosakan atau kehilangan
5. Memastikan bahwa
alat-alat tersebut sentiasa selamat dan tidak rosak selepas digunakan
6. merancang dan
menjalankan program-program yang bersesuaian untuk meningkatkan penggunaan
secara berkesan
7. mengadakan peratuaran dan cara-cara penggunaan peralatan ICT
8. menguruskan
penggunaan pealatan ICT
9. Membuat Laporan Tahunan untuk rekod dan diserahkan kepada
penyelaras
10 Bertanggungjawab
dalam penyusunan perkakas dan perisian ICT di
Makmal Komputer PSS
11 Memberi
pendedahan dan latihan mengenai penggunaan Media Teknologi di PSS kepada guru-guru lain dan Pengawas
12 Membuat
penilaian mengenai perkhidmatan dan penggunaan bahan teknologi di PSS
13 Mengenalpasti
dan mencadangkan kemasukan alat/ teknologi baru mengikut keperluan dan kemampuan sekolah.
14 Tugas-tugas
lain yang diarahkan oleh Penolong Kanan Pentadbiran dan Pengetua/Guru besar
No comments:
Post a Comment